Ohjelmakartta

PerjantaiPääsaliSali 1Sali 2Lounge
16-17Ovet aukeavat
17-18Vapaata pelailua / Lounge-ohjelmaa
18-19
19-20Avajaiset ja Skenekatsaus 2024
20-22Miniskenu
21-23Sauna / Vapaata pelailua
LauantaiPääsaliSali 1Sali 2Lounge
8-9Aamiainen
9-10
10-11Vision välittäminen pelaajilleHarrastuksen avaaminenLounge Talks
11-12
12-13Lounas
13-14Postmoderni pelisuunnitteluLuovan tekemisen apuvälineetLounge Talks
14-15
15-16Lounge: Poikkeavat Pelivälineet
16-17Päivällinen
17-18Politiikka pelissäSkenutyömaalle kaavoja ja työkalujaLounge Talks
18-19
19-23Sauna / Pelaamista / Lounge-ohjelmaa
SunnuntaiPääsaliSali 1Sali 2Lounge
9-10Brunssi
10-11Oman TNT-pelin tekeminenPelimaailma kampanjaa vartenLounge Talks
11-12
12-13Improvisointi vastaan suunnittelu
Montako pelinjohtajaa tarvitaan vaihtamaan lamppu?

Didaktiikkaa roolipelaajalle – uuden pelin opettaminen
13-14
14-15Päättäjäiset

Ohjelmakuvaukset

Ennakkomateriaalit

Avajaiset

Pääsali, perjantaina 19:00
Tervetuliaispuhe ja Avainpuheenvuoro: Skenekatsaus 2024

Didaktiikkaa roolipelaajalle – uuden pelin opettaminen

Ruska Soanjärvi
Sali 2, sunnuntai 13:00

Kuuluuko roolipelaamiseen väistämättä jännittävän seikkailun keskeyttävä turhautunut sääntökirjan selaaminen tai hiipivä epäilys siitä, että on rakentanut hahmonsa jotenkin aivan väärin? Voisiko olla, että uuden pelin opettaminen on aivan oma taitonsa, jota on mahdollista kehittää? Kyllä vain! Tätä pulmaa ei tarvitse alkaa aivan alusta asti ratkomaan, sillä tässä työpajassa Ruska tuo roolipelaajien käyttöön didaktiikan eli opetusopin välineitä ja yhdessä tutkitaan, miten niitä voi hyödyntää omassa pelipöydässä.

Työpaja sopii erityisen hyvin pelinjohtajille, jotka haluavat saada pelaajansa kokeilemaan onnistuneesti uusia pelijärjestelmiä tai vetävät pelejä usein aloittelijoille. Pajasta hyötyvät varmasti myös pelaajat, jotka haluavat oppia helpommin uusia pelejä sekä pelintekijät, jotka haluavat tehdä oman pelinsä säännöistä helposti lähestyttävät.

Harrastuksen avaaminen

Petri Leinonen
Sali 2, lauantaina 10:00

Roolipelaaminen on harrastus, joka on vaikeastilähestyttävä. Kaksivaiheisessa työpajassa pyritään ensin tunnistamaan keskeisimmät haasteet uusien harrastajien löytämisessä harrastuksen pariin, jonka jälkeen mietään ratkaisukeinoja suurimpiin löydetyihin haasteisiin.

Improvisointi vastaan suunnittelu

Maija Nevala
Sali 1, sunnuntaina 12:00
Kaikkeen ei voi varautua, mutta johonkin ehkä kannattaa.

Pelinjohtaminen sisältää aina improvisointia: päätösten tekoa lennosta ja uuden fiktion luomista yhdessä pelaajien kanssa. Toisaalta harva pelinjohtaja improvisoi kaikkea, vaan pelisession suunnitteluun saattaa kulua paljonkin aikaa.

Tässä työpajassa keskustellaan ja jaetaan kokemuksia siitä, miten ja kuinka paljon pelisessioon kannattaa valmistautua ja miten toimia, kun tapahtuukin jotain odottamatonta.

Jengityöpaja

Aleksi Nikula & Tuomas Kuusniemi
Sali 1, launataina 17:00
Liian usein roolipeleissä nähtävät jengit pelkistyvät värikkäiksi huligaaneiksi, joita pelaajahahmot voivat tappaa huoletta. Jengityöpajassa perehdytään jengiytymisen syihin ja jengien rakenteisiin, minkä jälkeen osallistujat suunnittelevat oman jenginsä yksin tai pienryhmissä.

Jengityöpajan materiaaleista ja sen aikana tuotetuista jengeistä koostetaan digitaalinen zine, joka luovutetaan roolipelaajien vapaasti käytettäväksi.

Luovan tekemisen apuvälineet

Jukka Hiltunen
Sali 2, lauantaina 13:00
Onko haasteita keksiä uusia ideoita roolipelikampanjaasi? Oletko umpikujassa maailmanrakennuksen kanssa? Onko sinulla tunne, että olet alkanut toistaa itseäsi, tai että juonikuviosi ovat ennalta-arvattavia?

Tässä työpajassa keskustellaan siitä miten omaa luovaa tekemistä voi helpottaa tai virkistää erinäisten apuvälineiden ja työkalujen avulla. Työpajassa suoritetaan myös lyhyt yhteisharjoitus näitä käyttäen. Työpajassa opittua voi soveltaa esimerkiksi roolipelikampanjan suunnittelussa, maailmanrakennuksessa, roolipelitekstin tuottamisessa tai pelinjohtamistilanteissa.

Montako pelinjohtajaa tarvitaan vaihtamaan lamppu? – Työpaja yhteisestä pelinjohtamisesta

Anna Skult ja Jutta Myrttinen
Sali 2, sunnuntaina 12:00
Millainen peli syntyy, kun pöydän päässä istuukin kaksi pelinjohtajaa? Anna ja Jutta pohtii yhteisen pelinjohtajuuden mahdollisuuksia ja haasteita. Miten kahden pj:n pöytä toimii? Onko yhteinen pelinjohtaminen kuin mikä tahansa luova yhteistyö? Miten taakka jaetaan kaverin kanssa, ja miten yhteinen visio luodaan? Voiko yhteinen pelinjohtaminen toimia millä säännöstöllä tahansa?

Oman TNT-pelin tekeminen

Mika Metsätähti
Sali 1, sunnuntaina 10:00

“Kutkuttaako ajatus oman pelin julkaisemisesta? Auttaisiko idean saamista maaliin, jos voisi käyttää valmista kevytsysteemiä sen runkona?

  • Tarkastellaan Twist and Turnin käytettävyyttä: millaisiin peleihin se sopii, mitä siihen on helppo lisätä ja mitä erilaiset sääntömuutokset mahdollistavat.
  • Keskustellaan pienen pelin suunnittelusta, kirjoittamisesta ja julkaisemisesta – osallistujien mielenkiinnon ja tarpeiden mukaan.
  • Harjoituksena pikkupelin ideoimista pienryhmissä. Mistä elementeistä lähdetään liikkeelle, miten ne esitellään pelaajille ja kuinka ne sidotaan peliksi?
    …Tavoitteena, että joku innostuu julkaisemaan jotain omaa indie-kamaa ensi Ropeconiin, oli se mitä tahansa!”

Pelimaailma kampanjaa varten

Risto Ravela
Sali 2, sunnuntaina 10:00
Millä tavoin pelimaailma voi tukea kampanjan teemoja, juonta, ja tavoitteita tai olla niiden kanssa ristiriidassa? Miten nämä asiat voi huomioida pelinjohtajana, kun pelimaailmaa luodaan tai muokataan kampanjaa varten?

Työpajassa jaetaan ja kootaan ajatuksia, näkökulmia, ja kokemuksia aiheesta. Aihepiirin rajauksen sisälle kuuluvat yhtä lailla täysin itse tehdyt maailmat kuin valmiista materiaalista tarkoituksenmukaiseksi muokatut.

Poikkeavat Pelivälineet

Antrei Riukula
Pääsali, lauantaina 15:00
Miten epätavalliset välineet vaikuttavat roolipelaamiseen? Vaikka jokin mekaniikka olisi toteutettavissa esimerkiksi nopilla tai pelikorteilla, mitä hyötyjä voi löytyä erilaisten esineiden tunnusta? Vähemmän tutut välineet voivat lisätä uutuuden viehätystä, ravistella tottumuksia, ja tukea teemoja. Tule mukaan keksimään vaihtoehtoja yleisimmille ropepropeille! Luonnostellaan pienryhmissä erilaisia skenuja tai mekaniikkoja muista peleistä tai konteksteista tuttujen materiaalien pohjalta, ja pohditaan yhdessä niiden odottamattomia etuja.

Politiikka pelissä

Tanja Lehto ja Aaro Sahari
Sali 1, lauantaina 17:00
Työpajassa paneudumme politiikkaan pöytäroolipeleissä. Millaista poliittista toimintaa hahmot voisivat tehdä? Miten tehdä siitä mielenkiintoista? Miten rakentaa mielenkiintoisia poliittisia asetelmia peleihin?
Politiikka ja poliittiset instituutiot ovat yleinen aihepiiri roolipeleissä. Tässä työpajassa perehdymme aihepiiriin syvemmin kolmen teemakokonaisuuden kautta: politiikan tilat, toimijat ja verkostot.

Työpaja rakentuu lyhyistä alustuksista ja niitä seuraavista keskusteluista ja harjoituksista. Tavoitteenamme on laajentaa osallistujan käsitystä siitä mitä politiikka on, ketkä sitä tekevät ja missä kaikkialla sitä tehdään. Emme rajoitu puoluepolitiikkaan vaan tarkastelemme politiikkaa ja poliittisia ilmiöitä laajasti erilaisten esimerkkien kautta.

Postmoderni pelisuunnittelu

Jukka Sorsa
Sali 1, lauantaina 13:00
Pelisuunnittelu on pyörinyt mekaniikkojen osalta samoilla laduilla vuosikymmeniä. Tässä työpajassa teemme kokeellista roolipelisuunnittelua muiden pelien mekaniikkoja ja tekniikoita hyväksikäyttäen. Tarkoituksena on kokeilla asioita ja on ihan ok, jos lopullinen tuotos ei ole millään tavalla hyvä. Ei vaadi aikaisempaa pelisuunnittelukokemusta.

Skenevaleääkärin tutkimustuloksia: Miten suomalainen roolipeliskene voi?

Ruska Soanjärvi
Pääsali, avajaisten jälkeen
Skenevalelääkäri Ruska Soanjärvi julkistaa taas vuosittaisen erittäin epätieteellisen kyselytutkimuksensa tulokset ja diagnosoi suomalaisen roolipeliskenen tilan. Skenevalelääkärin sketsiohj- eikun siis virallinen tutkimusseminaarihetki nostaa coniväen kuultavaksi esiin juuri nyt harrastajia kiinnostavia teemoja, kysymyksiä ja ongelmia.

Skenutyömaalle kaavoja ja työkaluja

Juuso Myrttinen
Sali 2, lauantaina 17:00
Olet pelinjohtajana innostavassa hyvin käyntiin lähteneessä kamppiksessa taitavien pelaajien kanssa ja nyt on aika suunnitella seuraava pelikerta. Skenuideoita vilisee päässä, mutta miten niistä oikeastaan rakentuu peli-ilta, jonka tiedät jo etukäteen toimivan pomminvarmasti? Suunnittelu on abstraktia ja sumuista, varsinkin kun pelaajien haluaa olevan vahvasti ratissa. Perinteinen seikkailukaava on jonkinlainen muunnelma rakenteesta map-monster-chest. Entäs jos tarkoitus on kuitenkin keskittyä sosiaalisiin haasteisiin tai hahmojen väliset suhteet ovat keskiössä? Löytyykö sellaisiin peleihin rakenteita, joiden ympärille suunnittelemalla pelinjohtaja kykenee ohjailemaan peliä haluttuun suuntaan? Struktuurit ovat parhaimmillaan hedelmällisessä jännitteessä luovuuden kanssa!

Tässä työpajassa lyödään pelinjohtajapäitä yhteen ja pureudutaan yksittäisen seikkailun, skenaarion tai pelikerran suunnitteluun. Miten muut näitä juttuja tekevät, seuraammeko jo tietämättämme joitakin suunnitteluperiaatteita tai onko meillä edes yhteistä sanastoa aiheesta keskusteluun?

Vision välittäminen pelaajille

Pekka Hänninen
Sali 1, lauantaina 10:00
Uuden roolipelikampanjan aloittaminen on usein työläs prosessi ja erilaisten ajatusprosessien välissä asiat muuttuvat ja osa asioista unohtuu. Työpajassa pohditaan kuinka uuden kampanjan vision saisi parhaiten välitettyä eheänä ja yhtenäisenä pelaajille. Samalla pohditaan yhdessä mitä kaikkea kampanjasta olisi hyvä kommunikoida etukäteen.