α-con 2018 työpajaohjelma on täynnä ja ohjelmahaku on suljettu.

Ohjelmanumerot löytyvät tapahtuman nettisivuilta.

Voit kuitenkin edelleen tarjota lounge-ohjelmaa. Vapaamuotoiset lounge-keskustelut pyörivät koko tapahtuman läpi niin kauan kuin keskustelunaiheita riittää. Oman lounge-ohjelman voi ilmoittaa etukäteen lomakkeella tai järjestää myös ilman ennakkoilmoittautumista. Lounge-ohjelman järjestäminen ei sisällä ohjelmanjärjestäjien etuja. Ohjelmanumerot lisätään ohjelmasivulle sitä mukaan kuin niitä saadaan.

Voit myös peluuttaa tapahtumassa roolipelejä. Pelejä ei tarvitse ilmoittaa etukäteen, mutta voit mainostaa niitä tapahtuman Facebook-sivulla.

Voit ilmoittautua tapahtuman osallistujaksi 14.1. mennessä.

***********************************

Tule tekemään α-con 2018 ohjelmaa!

Tänä vuonna α-con hakee erityisesti workshop/työpaja-tyylistä ohjelmaa, johon ei liity pitkiä monologeja, vaan keskustelun herättämistä, ideoiden pyörittelyä ja yhdessä tekemistä, esimerkiksi pelaamista. Yhden ohjelmaslotin pituus on 2h ja työpajaan on hyvä mahtua ainakin 15 henkeä. Jotta α-conissa voidaan mennä suoraan asiaan, jokainen ohjelmanpitäjä valitsee jonkin työpajan aiheeseensa liittyvän tekstin ennakkoon osallistujille lähetettäväksi. Ohjelmanjärjestäjänä α-conissa pääset vaikuttamaan suoraan tapahtuman sisältöön ja osallistut tapahtumaan järjestäjälipulla. Tapahtumassa on ohjelmapaikka kahdeksalle järjestäjälle. Conissa on myös tilaisuus roolipelaamiseen, johon ei liity työpajatoimintaa, mutta pelkästä pelinvetämisestä ei saa ohjelmanjärjestäjäetuja.

Vuoden 2018 α-conin teema on “Ropeskene 2020”. Ohjelman ei tarvitse noudattaa teemaa, mutta esimerkiksi seuraavia tulevaisuuden suuntimia voi työpajassaan pohtia:

  • Tulevaisuuden roolipelaaja (kuka): Harrastajamäärän muutokset, uusien pelaajien ja pelaajaryhmien tavoittaminen, keskiverto roolipelaaja, junnuliiga
  • Pelityylien tulevaisuus (mitä): freeform, story games, OSR, mihin harrastus on menossa, suomalaisen pelisuunnittelun uudet tuulet
  • Etäpelaaminen (missä): internetin kautta pelaaminen
  • Yhteistyö (kenen kanssa): yhteistyö järjestöjen ja suunnittelijoiden sekä kansainvälisten tahojen välillä, vienti- ja tuontitavarat, missä me olemme hyviä ja mitä meiltä puuttuu, kulttuurierot pelityyleissä

Mikä on työpaja?

Työpaja on käytännönläheinen intensiivikurssi johonkin tiettyyn aiheeseen ja siinä pääpaino on yleensä tiedonvaihdolla ja vuorovaikutuksella. Työpajoissa voi olla vetäjän lyhyitä alustuksia, mutta yleensä niissä päästään alusta alkaen puhumaan, tekemään ja pohtimaan asioita yhdessä muiden osallistujien kanssa. Työpajan voi muodostaa keskustelua herättävien aiheiden tai ongelmien ympärille, tai niissä voi esitellä jotain roolipeliteorian osaa käytännönläheisesti. Työpaja voi myös muodostua pelaamisen ympärille: työpajan yhteydessä voit esimerkiksi vetää lyhyen peliskenaarion, josta keskustellaan joko ennen, jälkeen tai kesken pelin työpajan teemaa pohtien. Pelkkään pelaamiseen on aikaa ja tiloja myös työpajaohjelmien ulkopuolella. Työpajaohjelman ulkopuolisia roolipelejä ei tarvitse ilmoittaa erikseen, mutta niitä voi mainostaa tapahtuman Facebook-sivulla tai aloittaa spontaanisti kun conissa sopiva porukka löytyy.

Sinulla ei ole yleisöä, vaan sinulla on osallistujia!

Ota huomioon osallistujasi, kunnioita heitä ja käytä heitä hyödyksi! Yleisö α-conissa ei ole pelkästään roolipeliskenestä ehkä vähän kiinnostuneita pööpöilijöitä, joille täytyy syöttää kaikki tieto kuin puhtaalle paperille, vaan nimenomaan niitä, jotka kehittävät ja edistävät harrastusta: he ovat idearikkaita pelaajia, pelejään jatkuvasti kehittäviä pelinjohtajia ja nerokkaita pelintekijöitä. Viime conista voimme kertoa, että mielipiteitä ja ideoita riittää aiheeseen kuin aiheeseen, sinun tehtäväsi ohjelman vetäjänä on valjastaa tämä potentiaali ja ohjata se haluamaasi suuntaan. Älä siis suotta tuhlaa aikaa jaarittelemalla perusteista ja pitämällä pitkiä yksinpuheluja, vaan hyödynnä yleisösi potentiaali antamalla heidän osallistua.

Miksi juuri sinun työpajasi on tärkeä? Show, don’t tell!

Mieti miten muut conittajat hyötyvät työpajastasi! Älä vain kerro, mitä siistiä olet tehnyt ja keksinyt, vaan mieti, miten osallistujat pääsevät soveltamaan ja jatkojalostamaan ideaasi. Voisivatko osallistujat soveltaa teoriaasi ryhmissä käyttämiinsä roolipelijärjestelmiin? Voisitteko ideoida jotain uutta yhdessä? Jos esittelemäsi teoria koskee hahmojen tekemistä, tehkää hahmoja teoriasi mallin mukaan. Jos olet kehittänyt mullistavan tavan luoda pelimaailmaa tai kirjoittaa kampanjajuonta, luokaa maailmaa tai suunnitelkaa kampanja.

Ennakkotehtävä-luettavaa

Jotta α-conissa voidaan mennä suoraan asiaan, pidetään luennot ennakkomateriaalin avulla jo etukäteen. Valitse työpajasi aiheeseen liittyen 2-4 sivun pituinen suomen- tai englanninkielinen teksti osallistujille ennakkoon luettaviksi. Teksti voi olla blogiteksti, sääntöteksti, roolipeliteoriaa tai jotain akateemisempaa. Teksti voi myös olla itse kirjoittamasi. Tärkeintä on, että teksti liittyy ohjelmaasi ja antaa osallistujille eväitä yhteiseen keskusteluun. Ennakkoluettavien viimeinen toimituspäivä pääjärjestäjille on 14.1.2018.

Ilmoita ohjelmasi!

Ilmoita oma ohjelmasi α-coniin tämän lomakkeen kautta. Ohjelmailmoittautumisen takaraja on 31.12.2017 ja ohjelmaa hyväksytään sitä mukaan kun sitä ilmoitetaan – kannattaa siis olla nopea! Saat sähköpostitse ilmoituksen ohjelman hyväksymisestä.

Malleja ja esimerkkejä työpajan suunnitteluun