Kuka kuuluu skeneen?

Vuoden 2018 α-conin teema on Skene 2020. Conissa on tarkoitus pohtia roolipeliskenen tulevaisuutta 20-luvulle siirryttäessä. Mutta mitä on skene ja kuka siihen kuuluu? Ja kuka on skeneaktiivi?

Skene on termi, jota heitellään monissa yhteyksissä ja aina sillä ei tarkoiteta samaa. Yleensä roolipeliskenellä tarkoitetaan joko harrastuksen tunnettuja tyyppejä ja hyvin verkostoituneita aktiiveja tai koko roolipeliharrastuksen kulttuuripiiriä, siis kutakuinkin kaikkia roolipelaajia. Koska tulevien julkkisten arvailu on myös tämän harrastuksen parissa pitkälti yhtä tyhjän kanssa, α-conissa skene käsitetään tarkoittavan jälkimmäistä, siis käytännössä kaikkia pöytäroolipelaajia ja heidän luomaansa harrastusympäristöä paikallisesti kuin laajemmaltikin (tapahtumia, kerhoja, järjestöjä, internet-keskusteluja jne.). Vaikka globaalit trendit vaikuttavat myös meillä, α-conissa puhutaan erityisesti suomalaisesta pöytäroolipeliskenestä.

Ensimmäistä α-conia markkinoitiin skeneaktiivien conina ja sitä se on myös edelleen. α-conin tarkoitus on kehittää roolipeliharrastusta eteenpäin, auttaa skeneaktiiveja verkostoitumaan, oppimaan toisiltaan ja levittämään hyviä ideoita. Skeneaktiivi on kuitenkin myös epämääräinen termi, joten tiedotuksessa on pyritty avaamaan, mitä α-con sillä tarkoittaa ja kenelle α-con siis on tarkoitettu.

α-conin määritelmä skeneaktiiville on henkilö, jota kiinnostaa roolipeliskenen kehittäminen ja joka haluaa olla mukana tekemässä parempaa skeneä kaikille. Suurimmillaan se voi olla vaikka Ropeconin tekemistä, mutta pienimmillään se voi olla esimerkiksi oman kampanjan pyörittämistä. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin kiinnostus roolipeliharrastuksen ja roolipeliskenen kehittämiseen.

Skene 2020

Miltä näyttää pöytäroolipeliharrastus 2020-luvulla? Vuoden 2018 α-conin teema on Skene 2020, ei siksi, että aiomme harrastaa ennustamista tai veikkausta tulevasta, vaan siksi, että voimme pohtia, millaisen skenen haluamme yhdessä rakentaa. Tänä vuonna α-con haluaa haastaa juuri sinut pohtimaan muunmuassa seuraavia teemoja:

  • Tulevaisuuden roolipelaaja (kuka): Harrastajamäärän muutokset, uusien pelaajien ja pelaajaryhmien tavoittaminen, keskiverto roolipelaaja, junnuliiga
  • Pelityylien tulevaisuus (mitä): freeform, story games, OSR, mihin harrastus on menossa, suomalaisen pelisuunnittelun uudet tuulet
  • Etäpelaaminen (missä): internetin kautta pelaaminen
  • Yhteistyö (kenen kanssa): yhteistyö järjestöjen ja suunnittelijoiden sekä kansainvälisten tahojen välillä, vienti- ja tuontitavarat, missä me olemme hyviä ja mitä meiltä puuttuu, kulttuurierot pelityyleissä