Ohjelman aikataulu

Perjantai Pääsali Sali 1 Sali 2 Lounge
16-17 Ovet aukeavat
17-18 Vapaata pelailua / Lounge-ohjelmaa
18-19
19-20 Avajaiset ja skenekatsaus, Kohina -roolipeli avainpuheenvuoro
20-21 Vapaata pelailua / Lounge-ohjelmaa
21-23 Sauna / Vapaata pelailua
Lauantai Pääsali Sali 1 Sali 2 Lounge
8-9 Aamiainen
9-10 Vapaata pelailua / Lounge-ohjelmaa
10-11 Improvisaatioteatteria roolipelaajille Vapaata pelailua / Lounge-ohjelmaa Pelinjohtaja kapellimestarina Lounge Talks
11-12
12-13 Lounas
13-14 Suosittujen pelimuotojen soveltaminen roolipeleissä Paninaro:Cyberpunk 2020 edition Pelaajataitojen kehittäminen Lounge Talks
14-15
15-16
16-17 Päivällinen
17-18 Neurofysiologiset loopit pelimekaniikkana Rakkautta ilmassa Lounge Talks
18-19
19-23 Sauna / Pelaamista / Lounge-ohjelmaa
Sunnuntai Pääsali Sali 1 Sali 2 Lounge
9-10 Brunssi
10-11 Tehdään biisi! Pelinjohtajan ruokalista Turvallisempaa pöytäroolipelaamista -työpaja Lounge Talks
11-12
12-13 Projektiporinat Mekaniikan hinta
13-14
14-15 Päättäjäiset

Ohjelmakuvaukset

Avajaiset

Pääsali, perjantaina 19:00

Tervetuliaispuhe, skenekatsaus ja Avainpuheenvuoro:Kohina -roolipeli nuorten ryhmätoiminta-/työelämänäkökulmasta

Improvisaatioteatteria roolipelaajille

Mikko Karttunen
Pääsali, lauantaina 10:00

Improvisointi on yksi roolipelaajan perustaidoista, sekä pelaajana että pelinjohtajana. Osa peleistä suorastaan rakentuu yhteisen improvisoinnin varaan, toisissa taas improtaidot tukevat muuta pelaamista.

Tässä työpajassa tehdään erilaisia roolipelaamiseen sovellettavia improharjoituksia, jotka pohjautuvat Evil Hatin julkaisemaan Improv for gamers -kirjaan. Työpajan fokus on vahvasti tekemisessä, ei teoretisoinnissa.

Alkulämmittelyjen ja impron peruspalikoiden kautta siirrytään hahmojen ja suhteiden luontiin sekä kokonaisten kohtausten improamiseen. Jos improteatterin kokeileminen houkuttaa tai haluat päästä treenaamaan taitojasi, hyppää mukaan!”

Kohina -roolipeli nuorten ryhmätoiminta/työelämänäkökulmasta

Heikki Koponen
Pääsali, perjantaina 19:00

Esittelyssä Digillä duuniin! -hankkeessa toteutettu roolipelijulkaisu. Millainen on simppeli aloittelijoille suunnattu käsikirjoitus? Mukaan peliin otettiin myös toiminnallisia elementtejä, miten ne sulautuivat kampanjan juoneen?

Avainpuheenvuorossa käydään läpi pelin juonta, miten kokonaisuus on rakennettu ja millaista palautetta se on saanut testipeluutuksissa. Peliä on peluutettu myös Roll20-verkkoalustalla.

Mekaniikan hinta – kilohämmennys

Ossi Sandberg
Sali 1, sunnuntaina 12:00

Monesti roolipelatessaan huomaa haluavansa lisätä mekanisaation tyypilliselle toimelle. Toisinaan se on yksinkertaista, ja toisinaan pitää lisätä jotain täysin uutta peliin. Oletko pohtinut onko se tarpeellista? Sinun olisi pitänyt! Kaikella jota peliin lisää, hämmentää pelaajia enemmän. Eri pelaajat sietävät eri määrän hämmennystä. Myös kuinka tuttuja mekaniikat ovat vaikuttaa siihen kuinka hyvin niitä voi esitellä. Tuttuus suojaa hämmennykseltä.

Työpajassa esitellään esimerkki siitä kuinka mekaniikkoja voi hinnoitella. Tarkoituksena arvioida kuinka raskaita pelit ovat pelaajille. Tavoitteena on tunnistaa mitä mekaniikkoja on ja kuinka paljon niitä voi lisätä. Haluamme selvittää, kuinka paljon maksaa lisätä tiettyyn peliin haluttu mekaniikka.

Ennakkomateriaali antaa ohjeet miten voit arvioida itse jonkin pelin tämän hetkistä mekaniikka hintaa. Olemassa olevat vaikuttavat paljon siihen kuin paljon hinta nousee. Vaikka kaava on ohjelmanpitäjän hihastaan ravistama eikä ole kovin tarkkaan testattua, niin tämä voi toimia pelinsuunnittelutyökaluna. Yritämme selvittää kuinka monta kilohämmennystä mekaniikan lisääminen aiheuttaa.

Neurofysiologiset loopit pelimekaniikkana

Sali 1, lauantaina 17:00
Simo Järvelä

Aivosähkökäyrästä iniative, sydänkäyrästä manapisteet? Työpajassa pohditaan miten fysiologiset signaalit valjastetaan roolipelien käyttöön.

Ihmisiltä voidaan mitata monenlaisia fysiologisia signaaleja, joista voidaan tehdä päätelmiä erilaisista psykologisista ilmiöistä. Valheenpaljastustestit ovat tästä eräs tunnettu sovellusalue, mutta samoja signaaleja voidaan käyttää myös augmentoimaan roolipelejä mitä moninaisimmilla tavoilla. Pohjustuksen jälkeen työpajassa ideoidaan yhdessä erilaisia ihmisen fysiologiseen tilaan perustuvia pelimekaniikoita.

Ohjelman vetäjä kognitiotieteilijä Simo Järvelä räplää biosignaaleilla työkseen.

Paninaro: CyberPunk 2020 edition

Wille Ruotsalainen
Sali 1, launantaina 13:00

Onko sinussa kykyä suunnitella Urban Flash -muotia 2020 alkuvuoden seseonkiin maailman parhaiten myyville brändeille? Tule mukaan piirtämään ja leikkaamaan (paperinukeille) sähäkintä streetmuotia tv-kisan alkukarsinnassa, josta parhaat pääsevät Paninaron finaaliin kisaamaan miljoonan eurodollarin sopimuksesta!

CyberPunk Paninaro on puolentoista tunnin työpaja, jossa havainnoillistetaan paperinukkien käyttöä pöytäroolipelin tehokeinona ja keskeisenä fokuksena ja jopa pelimekaniikkana. 3-6 halukasta osallistujaa voi jatkaa työpajasta pelaamaan Paninaron finaalia pöytäpelinä. Jos halukkaita on enemmän, katsojien ja tuomarien äänet ratkaisevat jatkajat. Et tarvitse omia materiaaleja työpajaan, mutta niitä saa ottaa mukaan.

Pelaajataitojen kehittäminen

Pekka Hänninen
Sali 2, lauantaina 13:00

Roolipelaamiseen liittyy suuri joukko erilaisia pehmeitä ja kovia taitoja. Työpajassa tarkastellaan yhtä mahdollista taitosettiä ja pohditaan millaisilla tavoilla ja tekniikoilla näitä taitoja voisi tietoisesti kehittää. Pohjana toimii Roolipelaajan peruskoulu: Hyvän pelaamisen perusteet -luennolla läpikäyty taitokokoelma. Pohdinta suoritetaan pienissä ryhmissä ja pohdintojen tulokset esitellään osallistujille.

Pelinjohtaja kapellimestarina

Markus Montola
Sali 2, lauantaina 10:00

Usein pelinjohtajaa ajatellaan roolipelin elokuvaohjaajana, jonka tehtävä on huolehtia rakenteesta, rytmistä ja kohtauksista. Tässä ryhmäkeskustelussa ajattelemme kuitenkin pelinjohtajaa pelikerran kapellimestarina, jonka tehtävä on hallita pelaajien fokusta, pelikerran energiaa, ja pelin tempoa. Markus Montola avaa käsitteitä, mutta pääpaino on keskustelulla.

Pelinjohtajan ruokalista

Petri Leinonen
Sali 1, sunnuntaina 10:00

Pelipöydissämme on usein kasapäin herkkuja ilman tarkoitusta. Ihanaa sokeria, rasvaa ja suolaa, joka on oikeastaan vain tyhjiä kaloreita. Miten ruokaa on mahdollista käyttää osana peliä? Pelimekaniikkana, tunnelmanluojana, yllätyksellisenä ilahduttajana, energiatasojen ylläpitäjänä. Tapoja on laidasta laitaan. Petri Leinonen avaa hieman omia ajatuksia ja kokemuksia ruokatemppuilusta peleissä, jonka jälkeen ideoidaan yhdessä kolmen ruokalajin ruokalista ja peli sen ympärille.

Rakkautta ilmassa

Kristel Nyberg
Sali 2, lauantaina 17:00

Työpajassa paneudutaan rakkauden ja intiimien suhteiden pelaamiseen. Lyhyen Star Crossed -pelimekaniikkademon jälkeen osallistujat ideoivat pienryhmissä omia teemaan sopivia mekaniikkoja. Purkukeskustelussa esitellään työpajan tulokset ja pohditaan yhdessä, mitkä mekaniikat vaikuttavat toimivimmilta, miksi, ja millaisiin peleihin.

Suosittujen pelimuotojen soveltaminen roolipeleissä

Jukka Sorsa
Pääsali, lauantaina 13:00

Työpajassa selvitetään tällä hetkellä suosittujen pelien suosion syyt, puretaan esille niiden ydinmekaniikat ja mietitään kuinka niitä voisi soveltaa roolipeleissä.
Työpajan vetäjä, Jukka Sorsa on pelisuunnittelija, joka on kirjoittanut neljä julkaistua roolipeliä ja ollut mukana useissa pelijulkaisuissa.

Tehdään biisi!

Matti Paalanen
Pääsali, sunnuntaina 10:00

Taustamusiikkia käytetään peleissä luomaan tunnelmaa ja ohjaamaan kohtausten dynamiikkaa. Joskus sopivia biisejä on haastava löytää. Tässä workshopissa luodaan yhdessä taustamusiikkia ennalta sovittuun teemaan liittyen. Sävellystyötä seurataan videostriimiltä ja samalla kuullaan millä ja miten musiikkia tänä päivänä tuotetaan.

Workshopista vastaa Matti Paalanen, joka tunnetaan myös Celestial Aeon Project fantasiamusiikkiprojektin taustavoimana.

Turvallisempaa pöytäroolipelaamista -työpaja

Nuppu Soanjärvi
Sali 2, sunnuntaina 10:00

Tule kuulemaan ja jakamaan käytäntöjä ja kokemuksia turvallisemmasta pöytäroolipelaamisesta. Työpajan harjoitteissa tarjotaan ohjattu käytännön kokemus siitä, millaista on tarttua ongelmatilanteisiin ja työkaluja ongelmatilanteiden kohtaamiseen. Työpaja sisältää käytännön harjoituksia, joita voi halutessaan seurata myös vierestä.