Ohjelman aikataulu

Perjantai Pääsali Sali 1 Sali 2 Lounge
16-17 Ovet aukeavat
17-18 Vapaata pelailua / Lounge-ohjelmaa
18-19
19-20 Avajaiset ja Skenekatsaus 2021
20-22 Disco
21-23 Sauna / Vapaata pelailua
Lauantai Pääsali Sali 1 Sali 2 Lounge
8-9 Aamiainen ja yhteinen rituaali
9-10
10-11 Turvallisempaa pöytäroolipelaamista – Huonot himmelit ja muut kommervenkit Pöytälaatikosta paperille – pienjulkaisutyöpaja Tuottelias Sessio 0 Lounge Talks
11-12
12-13 Lounas
13-14 Nopista nuijiin: järjestäytymisen hyödyt ja haasteet Mitä roolipelisuunnittelijat voivat oppia videopelisuunnittelusta? PbtA-konseptista peliksi Lounge Talks
14-15
15-16
16-17 Päivällinen
17-18 Seksipelipaja – Seksipositiivista pöytäroolipelaamista Lauta- ja korttipelimekaniikkojen soveltaminen roolipeleissä InstantRPG – Kampanja ilman kirjoitusta Lounge Talks
18-19
19-23 Sauna / Pelaamista / Lounge-ohjelmaa
Sunnuntai Pääsali Sali 1 Sali 2 Lounge
9-10 Brunssi
10-11 Yksisarvispöytäroolipelidemo Kun pelkkä pelaaminen ei riitä – näin innostut ja saat porukkasi innostumaan pelikertojen välillä Lounge Talks
11-12
12-13 Projektiporinat Positiivisten pelien vetäminen
13-14
14-15 Päättäjäiset ja seuraavan Alfaconin suunnittelu

Ohjelmakuvaukset

Avajaiset

Pääsali, perjantaina 19:00

Tervetuliaispuhe, skenekatsaus ja Avainpuheenvuoro:Skenekatsaus 2021

InstantRPG – Kampanja ilman kirjoitusta

Kuu Frilund
Sali 2, lauantaina 17:00
Työpajassa esitellään, kuinka prosessidraaman menetelmien avulla voidaan yhteisöllisesti rakentaa liveroolipeli pelattavaan kuntoon kuudessa tunnissa. Tutustumme draamakasvatuksen teoriaan konseptin takana, käymme prosessin vaiheet läpi käytännön esimerkkien avulla ja pohdimme, voiko sitä hyödyntää myös muissa roolipelien konteksteissa. Työpajan rakenne: Johdatus draamakasvatuksen teoriaan ja pelinrakennusprosessin esittely. Menetelmien kokeilu käytännössä ja niistä keskustelu. Loppukeskustelu ja sadonkorjuu.

Kun pelkkä pelaaminen ei riitä – näin innostut ja saat porukkasi innostumaan pelikertojen välillä

Aleksi Nikula
Sali 2, sunnuntai 10:00

Työpajassa kehitämme tapoja tukea roolipelaamista pelisessioiden välissä. Tutustumme siihen, miten sekä PJ että pelaajat voivat kehittää pelimaailmaa, hahmosuhteitaan ja rakentaa parempaa pelaamista yhdessä ja innostavasti. Opimme, miten pelimotivaation voi säilyttää pitkäksi venyvien kampanjan tai pelitaukojen aikana, miten pelaajat voivat osallistua (tai saadaan osallistumaan) pelin kehittämiseen pelikertojen välissä; miten kampanja-wikin saa täyttymään ja
miten parhaat kampanjameemit syntyvät.
Näkökulmamme on jatkuvan etä- tai lähipelattavan roolipelikampanjan tukeminen pelinjohtajana tai pelaajana, mutta pajan anti sopii pienellä soveltamisella myös muunlaiseen pelaamiseen. Osallistujilta pyydämme kokemuksia omista onnistumisista ja ongelmista, joita pajalaiset voivat yhdessä pähkäillä.

Lauta- ja korttipelimekaniikkojen soveltaminen roolipeleissä

Jukka Sorsa
Sali 1, lauantaina 17:00

Muun muassa työläistenasettelu, koneistonrakentaminen ja tikki ovat tuttuja mekaniikkoja lauta- ja korttipeleistä. Roolipelimekaniikkoja suunnitellessa uraudumme helposti pohtimaan asioita vain soveltamalla vanhoja käytäntöjä. Tässä työpajassa tutustumme erilaisiin lauta- ja korttipeleistä tuttuihin mekaniikkoihin ja lopulta mietimme miten soveltaa niistä sopivimpia roolipeleihin eri tavoin. Ehkä jokin toimii ja jokin ei ja jotkin mekaniikat ovat syystäkin vain lautapeleissä ja korttipeleissä?

Mitä roolipelisuunnittelijat voivat oppia videopelisuunnittelusta

Karoliina Korppoo
Sali 1, lauantai 13:00
Kohdeyleisö, odotusten hallinta, tuotantoarvot… mitä nämä tarkoittavat roolipeleissä? Videopelialan veteraani, Suomen myydyimmän PC-pelin suunnittelija, Karoliina Korppoo on myös roolipeliharrastaja, sekä julkaissut omakustannepelejä. Jos haluat oppia mitä videopelinalan käytäntöjä voisi hyödyntää roolipelisuunnittelussa, tämä työpaja on juuri sinulle!

Nopista nuijiin: järjestäytymisen hyödyt ja haasteet

Tuomas Kuusniemi
Pääsali, launataina 13:00
Pöytäroolipelaamisella ja yhdistystoiminnalla on paljon yhteistä: vapaaehtoisuus, yhteistyö, puheenvuorojen ja vallan jakaminen, paperitöitä unohtamatta. Tässä työpajassa pohdimme sekä perustavanlaatuisia kysymyksiä – kuten miksi ja miten perustaa yhdistys – että käytännön toiminnan kiemuroita – kuten osallistujien omakohtaisia unelmia ja edesottamuksia. Tähän työpajaan voit tuoda omat toiveesi, pelkosi ja traumasi, ja yhdessä mietimme miten kääntää kaikki parhain päin.

PbtA-konseptista peliksi

Kristel Nyberg
Sali 2, launataina 13:00
Työpajassa sukelletaan Powered by the Apocalypse -pelien maailmaan ideoimalla pienryhmissä oma kevyt PbtA-peli. Lyhyen alustuksen jälkeen rymissä keksitään konsepti, muotoillaan pelin keskeinen agenda, pohditaan hahmotyyppejä ja toimintoja sekä keskustellaan maailman luomisesta, pelinjohtajan roolista ja käytettävistä turvamekaniikoista. Lopuksi varataan aikaa kaikkien ryhmien työn tulosten esittelylle sekä peleistä keskustelemiselle.

Työpajaa luotsaa Kristel Nyberg, jolla on työn alla vuonna 2021 ilmestyvä PbtA-peli Tivoli.

Positiivisten pelien vetäminen

Pekka Hänninen
Sali 2, sunnuntaina 12:00
Roolipeleissä on kautta aikojen taisteltu pienellä seikkailijaryhmällä suurta ja vaarallista vastustajaa vastaan. Usein pelejä värittää altavastaajan epätoivo tai maailman synkkyys. Työpajassa pohditaan millaisilla keinoilla voisi valmistella ja vetää peliä, jossa teemoina olisikin positiiviset tunteet, rieumas sankaruus ja iloinen, luottavainen ilmapiiri.

Työpajassa asiaa tarkastellaan useista näkökulmista. Miten valmistella peli? Mitä ottaa piirteiksi mukaan ja mitä rajata ulos? Miten ohjeistaa pelaajia pelistä ja hahmonluonnista? Kuinka aloittaa peli? Miten pitää peli positiivisena, mutta jännittävänä?

Lopuksi pyritään kasaamaan lyhyt ja ytimekäs positiivisen pelin opas.

Pöytälaatikosta paperille – pienjulkaisutyöpaja

Pekka Rihko
Sali 1, launantaina 10:00
Oletko koskaan tehnyt tai ajatellut tekeväsi jotakin minkä haluaisit julkaista? Tässä työpajassa pohditaan keinoja ja verrataan kokemuksia pienjulkaisun saattamiseen julkaisuvaiheeseen saakka. Kirjoitus, taitto, kuvitus, painatus ja julkaisu vaativat kaikki työtä, ja täällä pohditaan mitä.

Seksipelipaja – Seksipositiivista pöytäroolipelaamista

Ronja Ohra-aho
Pääsali, lauantaina 17:00
Eroottisten ja romanttisten hetkien pelipajassa pohditaan, miten hyvä seksi voisi näyttäytyä mielenkiintoisena ja hauskana roolipeleissä. Seksipositiivista pöytäroolipelaamista!

Meillä on olemassa roolipelisääntöjä sille, mitä seksin jälkeen voi seurata ja meillä on Bad Sex -peli huonosta seksistä. Mutta missä on meidän Good Sex -roolipeli?!

Työpajassa sitoudutaan noudattamaan turvallisen tilan periaatteita ja työpajan ikäraja on teemansa vuoksi 18 vuotta.”

Skenekatsaus 2021

Nuppu “Mihka” Soanjärvi
Pääsali, avajaisten jälkeen
Jo perinteeksi muodostunut Skenekatsaus pohtii, mikä on Suomen roolipeliskenen tila nyt. Dataa kotimaisen roolipeliskenen kuntokatsaukseen tarjoaa ennen conia toteutetun kävijäkyselyn tulokset, jotka esitellään tässä tilannekatsauksessa. Ohjelmassa kuullaan myös erittäin luotettava skenevalelääkärin diagnoosi skenen tilasta kotihoito-ohjeiden kera.

Tuottelias Sessio 0

Petri Leinonen
Sali 2, lauantaina 10:00
Rakennetaan hyvä nollasession runko pohjustamaan kampanjaa. Mikä on tarpeeksi ja mikä on liikaa?
Turvallisempaa pöytäroolipelaamista – Huonot himmelit ja muut kommervenkit
Joni “Mäksy” Mäkinen
Onko sinun pöydässäsi turvallista? Tule keskustelemaan turvallisemmasta pöytäroolipelaamisesta! Työpajassa pohditaan yhdessä millaisia ongelmatilanteita pöytäroolipelatessa tulee vastaan, ja harjoitellaan käyttämään työkaluja ongelmatilanteiden kohtaamiseen. Työpaja sisältää käytännön harjoituksia, joita voi halutessaan seurata myös vierestä.

Yksisarvis pöytäroolipeli

Olga Nisumaa
Sali 1, sunnuntaina 10:00
Rentoa ja hauskaa Yksisarvispöytäroolipeliä pääsee nyt kokeilemaan käytännössä! Tarinavetoisessa pelissä tärkeintä on pitää hauskaa ja kokeilla luovempaa pelityyliä seikkaillen erilaisissa tilanteissa pelastaen muita olentoja tai etsien voima kristalleja galaksin kaukaisimmista nurkista. Luo oma yksisarvisesi ja liity mukaan retkikuntaan selvittämään universumin saloja! Paikalle saa tulla vain tekemään oman yksisarvishahmonsa, mikäli pelaaminen ei innosta mutta peli itsessään kylläkin. Voit myös kasata oman peliporukan, jossa joku toimii pelinjohtajana – säännöt ja valmiin skenaarion saa halutessaan paikan päältä. Paikalla on myös valmiita hahmoja, joista saa halutessaan valita pelihahmon. Yksi pelautus järjestäjän toimesta (maksimissaan 5 osallistujaa)