Ohjelmahaku vuodelle 2021 on päättynyt!

Tänäkin vuonna Alfacon hakee erityisesti workshop/työpaja -tyylistä ohjelmaa, johon ei liity pitkiä monologeja, vaan keskustelun herättämistä, ideoiden porukalla hiomista ja ryhmässä tekemistä, vaikkapa pelimekaniikkojen yhdessä pyörittelyä.

Yhden työpajaslotin pituus on 45/90min, ja työpajaan on hyvä mahtua ainakin 15 henkeä.

Ohjelmailmoittautuminen päättyy 31.10.2020.

Jotta Alfaconin ohjelmissa päästään suoraan asiaan, jokainen ohjelmanjärjestäjä valitsee jonkin työpajansa aiheeseen liittyvän tekstin, jonka osallistujat saavat etukäteen luettavakseen.

Kymmenelle ensimmäiselle 90 minuutin työpajan ilmoittautuneelle tarjotaan majoitus, ruokailut ja pääsy tapahtumaan ilmaiseksi.

Voit ilmoittaa ohjelmaan myös mm. miitin, lyhyen avainpuheenvuoron, lounge-ohjelmaa, tai vaikka pelidemon, mutta nämä eivät oikeuta ilmaiseen osallistumiseen.

Jos järjestät Alfaconissa miitin, varauduthan esittelemään lyhyesti miittaavan ryhmän myös kiinnostuneelle yleisölle.

Vuoden 2021 Alfaconin teema on “Positiivisia pelejä ja pelaamista”.
Teema on laaja, joten sitä on luonnollisesti mahdollisten työpaja-aiheiden kirjokin. Alla olemme listanneet muutamia täkyjä, jotka saattavat kirvoittaa ajatuksia ja auttaa löytämään oman näkökulman, josta haluat teemaamme lähestyä.

Työpajassasi voit nostaa puheenaiheeksi esimerkiksi seuraavanlaisia asioita:

  • Pelit rentoutumisen välineenä. Monille pelit ovat tapa viettää aikaa rennosti kavereiden kanssa. Millaisilla keinoilla rentoa pelaamista voisi edistää? Mitkä ovat mahdollisia rennon ilmapiirin rikkovia kipupisteitä, ja miten toimia niiden kanssa?
  • Pelit itsetutkiskelun välineenä. Millä tavoin roolipelit toimivat, tai voisivat toimia, itsetutkiskelun ja introspektion apuvälineinä?
  • Pelit sosiaalisuuden välineenä. Voiko pelaamista käyttää vahvistamaan sosiaalisia siteitä tai kehittämään sosiaalisia taitoja? Mitä eri puolia sosiaalisessa pelaamisessa on?
  • Pelit uusien kokemusten lähteenä. Millä tavoin pelit voivat tarjota toimijuutta tukevia tai turvallisuuden tunnetta lisääviä kokemuksia? Miten pelit voivat palvella kathartisena toimintana? Miten pelata vaarallista ja jännittävää peliä ilman negatiivisia pelimaailman ulkopuolisia seuraamuksia ja “bleediä”?
  • Positiiviset pelit ja niiden pelaaminen. Mitä erityisen positiivisia pelejä on tarjolla ja miten ne käsittelevät positiivisuutta? Voiko roolipelejä tekemällä, johtamalla tai pelaamalla parantaa maailmaa?

Mikä on työpaja?

Työpaja on käytännönläheinen intensiivikurssi johonkin tiettyyn aiheeseen ja siinä pääpaino on yleensä tiedonvaihdolla ja vuorovaikutuksella. Työpajoissa voi olla vetäjän lyhyitä alustuksia, mutta yleensä niissä päästään alusta alkaen puhumaan, tekemään ja pohtimaan asioita yhdessä muiden osallistujien kanssa. Työpajan voi muodostaa keskustelua herättävien aiheiden tai ongelmien ympärille, tai niissä voi esitellä jotain roolipeliteorian osaa käytännönläheisesti. Työpaja voi myös muodostua pelaamisen ympärille: työpajan yhteydessä voit esimerkiksi vetää lyhyen peliskenaarion, josta keskustellaan joko ennen, jälkeen tai kesken pelin työpajan teemaa pohtien. Pelkkään pelaamiseen on aikaa ja tiloja työpajaohjelmien ulkopuolella.

Sinulla ei ole yleisöä, vaan sinulla on osallistujia

Ota huomioon osallistujasi, kunnioita heitä ja käytä heitä hyödyksi! Alfaconin yleisö on roolipelaamiseen perehtynyt harrastukselleen omistautunut joukko. He ovat ihmisiä, jotka kehittävät ja edistävät harrastusta: idearikkaita pelaajia, pelejään jatkuvasti kehittäviä pelinjohtajia ja nerokkaita pelintekijöitä. Sinun tehtäväsi ohjelman vetäjänä on valjastaa tämä potentiaali ja ohjata se haluamaasi suuntaan. Älä siis suotta tuhlaa aikaa jaarittelemalla perusteista ja pitämällä pitkiä yksinpuheluja, vaan hyödynnä yleisösi potentiaali osallistamalla heitä.

Rohkeasti soveltamaan!

Mieti miten muut conittajat hyötyvät työpajastasi! Älä vain kerro, mitä siistiä olet tehnyt ja keksinyt, vaan mieti, miten osallistujat pääsevät soveltamaan ja jatkojalostamaan ideaasi. Voisivatko osallistujat soveltaa ajatuksiasi ryhmissä käyttämiinsä roolipelijärjestelmiin? Voisitteko ideoida jotain uutta yhdessä? Jos ohjelmasi koskee hahmonluontia, tehkää hahmoja esittelemäsi mallin mukaan. Jos olet kehittänyt mullistavan tavan luoda pelimaailmaa tai kirjoittaa kampanjajuonta, luokaa maailmaa tai suunnitelkaa kampanja.

Ennakkotehtävä

Jotta Alfaconissa voidaan mennä suoraan asiaan, pidetään luennot ennakkomateriaalin avulla etukäteen. Valitse tai kirjoita työpajasi aiheeseen liittyvä 2-4 sivun pituinen suomen- tai englanninkielinen teksti osallistujille ennakkoon luettaviksi. Teksti voi olla blogiteksti, sääntöteksti, roolipeliteoriaa tai jotain akateemisempaa. Teksti voi myös olla itse kirjoittamasi. Tärkeintä on, että teksti liittyy ohjelmaasi ja antaa osallistujille eväitä yhteiseen keskusteluun. Voit suunnitella ohjelmasi siten, että osallistujien oletetaan lukeneen ennakkomateriaalin. Voit tällöin ohjelmassasi sukeltaa syvemmälle vähemmän tunnettuihinkin aiheisiin.

Avainpuheenvuorot

Otamme ohjelmaan mukaan myös 15 minuutin pituisia avainpuheenvuoroja (vrt. keynote speech). Avaukset esitetään tapahtuman alkupuolella Alfacon Talks -ohjelmanumerossa. Puheenvuorojen tavoitteena on johdatella tapahtuman teemojen käsittelyyn ja nostaa esille keskeisiä aiheita. Avainpuheenvuoroissa sinulla on mahdollisuus esittää aivan uusia ajatuksia tai tuoda vanhoihin konsepteihin uusi näkökulma. Hyvä puheenvuoro on ytimekäs ja pyrkii selkeään johtopäätökseen, vaikka johtopäätös olisikin vain että aihe X on tarkastelun arvoinen. Hyvin informoitu puhuja ja hyvin perusteltu puheenvuoro ovat hyvän ohjelman ainekset, mutta varo hukuttamasta yleisöä yksityiskohtiin, sinulla on lyhyt aika käytettävissäsi, varmista että keskeinen ajatuksesi tulee läpi.

Mahdollisia tapoja toteuttaa avainpuheenvuoro:

  • Idea: Tuo esille uusi ajatus, toimintamalli tai tekniikka.
  • Taide ja toiminta: Esittele projekti, peli tai yhteistoiminnan tapa, jossa olet itse ollut mukana tai jonka olet toteuttanut.
  • Ongelma: Nosta keskusteluun roolipeliskeneä koskeva haaste. Hienoa, jos sinulla on tarjota ratkaisua, mutta mielenkiintoinen näkökulma, tai muuten pimentoon jäävän aiheen käsittelyyn nostaminen ovat myös hyviä tavoitteita.

Avainpuheenvuoropuhujilta ei edellytetä ennakkomateriaalin lähettämistä, eikä näille puheille ei aseteta rajoitteita osallistujamäärän suhteen: yleisöä mahtuu niin paljon kuin suuri sali vetää.

Netistä löytyy paljon apua työpajan suunnitteluun:

Otavan Opiston Art of Hosting -työkirja, konkreettisia vinkkejä työpajanpitoon sivulta 17 alkaen. Työkirjan kuvituksessa näkyy myös Alfaconissa käytössä oleva tila, iso pääsali.
WikiHown englanninkielinen opas työpajan valmisteluun.
Xplanen 10 vinkkiä onnistuneeseen työpajanpitämiseen englanniksi.

…ja avainpuheenvuorojen laatimiseen:

Ylen vinkit puheenpitäjille.
TED-organisaation ohje puhujille.
WikiHown englanninkielinen opas avainpuheenvuoroista.