Perjantai | Pääsali | Sali 1 | Sali 2 | Lounge |
---|---|---|---|---|
16-17 | Ovet aukeavat | |||
17-18 | Vapaata pelailua / Lounge-ohjelmaa | |||
18-19 | ||||
19-20 | Avajaiset ja Skenekatsaus 2024 | |||
20-22 | Aloitusohjelmaa | |||
21-23 | Sauna / Vapaata pelailua | |||
Lauantai | Pääsali | Sali 1 | Sali 2 | Lounge |
8-9 | Aamiainen | |||
10-11 | Outo maailma: maailma ilman kapitalismia | AI pelinjohtajan apurina | Hahmon mieli maailmana | Lounge Talks |
11-12 | ||||
12-13 | Lounas | |||
13-15 | Yuggothin hupiveikot (peli) | Äänenkäytön ja puhetekniikan perusteet | Skenaariokilpailujen suunnittelu ja mahdollisuudet | Lounge Talks |
15-16 | ||||
16-17 | Päivällinen | |||
17-18 | Pelkoa ja inhoa Dorastorissa (peli) | Miten teknologia muovaa pelimaailmoja? | Roolipelit taidemuotona | Lounge Talks |
18-19 | ||||
19-23 | Sauna / Pelaamista / Lounge-ohjelmaa | |||
Sunnuntai | Pääsali | Sali 1 | Sali 2 | Lounge |
9-10 | Brunssi | |||
10-11 | Sankarten polku: Averoigne (peli) | Puheäänen muuntelu ja hahmoäänten luominen | Lautapelimäiset komponentit roolipeleissä | Lounge Talks |
11-12 | Roolipelipienkustantamisen kysymyksiä ja vastauksia | |||
12-13 | Outojen elementtien vaikutus pelimaailmoihin | |||
13-14 | Mitä haluamme roolipeleiltä? | |||
14-15 | Päättäjäiset |
Ohjelmakuvaukset
Avajaiset
Pääsali, perjantaina 19:00
Tervetuliaispuhe ja Avainpuheenvuoro: Skenekatsaus 2025
Outo maailma: maailma ilman kapitalismia
Juuso
Pääsali, lauantai 10:00
“On helpompi kuvitella maailmanloppu kuin maailma ilman kapitalismia” kuuluu Fredric Jamesonin analyysi kulttuuristamme. Mutta kyllähän nyt roolipelaajat osaavat kuvitella mitä vain! Työpajassa muotoillaan vaihtoehtoisuuksia ja luodaan porukalla niistä pelattavia kokonaisuuksia: outoja maailmoita ilman kapitalismia.
AI pelinjohtajan apurina
Petri Leinonen
Sali 1, lauantai 10:00
LLM:t ja GPT:t ovat täällä. Työpajassa käydään läpi ensin teoraatteisesti AI:n tarjoamia mahdollisuuksia ja mahdottomuuksia, jonka jälkeen jakaudutaan pienryhmiin miettimään AI:n käyttöä osana pelinjohtajan työtaakkaa, valmistelua ja käytäntöjä. Lopuksi testataan kehitettyjä malleja käyttäen Googlen Gemini -palvelua.
Hahmon mieli maailmana
Antrei
Sali 2, lauantai 10:00
Olen pitkään suunnitellut roolipeliä, jossa saisi genreen vaihtelua erilaisissa mielenmaisemissa seikkailemalla. Parhaimmillaan skenaarion pohjaaminen yhden hahmon tajuntaan, auttaa tekemään teemoista, estetiikasta ja haasteista luontevasti koherentin kokonaisuuden.
Tässä työpajassa mietitään ryhmissä, miten hahmolomakkeen ominaisuudet ilmenisivät miljöönä. Pelin sisäinenkin kuvitteellisuus lähtökohtana tarjoaa mahdollisuuden suunnitella unenomaisia, tunnelmallisia ja surrealistisia maailmoja.
Alkuperäisenä inspiraation lähteenä mieliin sijoittuvalle roolipelille toimi erityisesti Double Fine Productionsin videopeli Psychonauts vuodelta 2005, johon voi tutustua ennakomateriaalina linkatun wikipediasivun kautta. Vaikutteita projektille ovat antaneet myös mm. elokuvat Paprika ja Inception, sekä Persona-videopelien animeversiot.
Yuggothin hupiveikot -Oudoissa maailmoissa peli
Wille Ruotsalainen
Pääsali, lauantai 13:00
Kolme erillistä roolipeliä oudoissa maailmoissa: kuhunkin peliin mahtuu maksimissaan 6 pelaajaa ja jokaisen pelin kesto 90 minuuttia. Pelit ovat toisistaan riippumattomia.
Yuggothin hupiveikot Aseistetut machonaiset päätyvät vieraaseen maailmaan, mutta he ovat tarpeeksi machoja selvitäkseen myös oudossa ympäristössä. Pelimateriaalina syvä kumarrus suomentaja Joona Vainion suuntaan.
Äänenkäytön ja puhetekniikan perusteet
Maija Nevala
Sali 1, lauantai 13:00
Pöytäroolipelaaminen on pitkälti puhumista, joten äänenhuollon ja puhetekniikan harjoitteleminen voi olla hyödyllistä pelipöydässä paljon aikaa viettävälle.
Tässä työpajassa käydään läpi terveen ja rennon äänenkäytön perusteita etenkin käytännön harjoitusten kautta, mutta tutustutaan hieman myös äänielimistön toimintaan, äänentuotannon teoriaan ja äänenhuoltoon. Tavoitteena on antaa osallistujille välineitä hakea luontevaa ja kuuluvaa ääntä ilman väsymistä ja käheyttä.
Vetäjänä toimii Maija Nevala, joka on kokenut roolipelaaja ja pelinjohtaja sekä muusikko ja laulunopettaja.
Työpaja on myös hyvä (ja suositeltu) pohja Puheäänen muuntelu ja hahmoäänten luominen -työpajaan osallistumiselle.
Skenaariokilpailujen suunnittelu ja mahdollisuudet
Arttu Hanska & Mikko Karttunen
Sali 2, lauantai 13:00
Skenaariokilpailut ovat helposti lähestyttävä tapa tutustua pelisuunnitteluun. Kilpailu antaa suunnittelulle raamit, tarjoaa aikataulun, mainostaa peliäsi ja toisinaan pitää huolen, että peliä myös pelataan.
Skenaariokilpailu tuo monesti iloa myös muille kuin pelisuunnittelijoille. Se voi tarjota sisältöä tapahtumaan sekä kilpailun että skenaarioiden pelaamisen muodossa. Kilpailut tuottavat uutta suomalaista roolipelimateriaalia pelaajien saataville ja tarjoavat suunnittelusta kiinnostuneille kokoontumispisteen. Kilpailun voi myös rakentaa jo julkaistun pelin ympärille, jolloin skenaariot tuovat lisänäkyvyyttä pelille.
Työpajassa mietitään, miten itse kilpailun sääntöjä varioimalla voidaan vaikuttaa siihen, kuinka kilpailu tukee eri tahoja: pelisuunnittelijoita, tapahtumia, pelinjohtajia, pelaajia ja skeneä. Lisäksi mietitään, mitä uutta ja erilaista kilpailujen puitteissa voi saada aikaan niin skenaarioiden kuin kisatapahtuman kokemuksen puolesta.
Pelkoa ja inhoa Dorastorissa -Oudoissa maailmoissa peli
Wille Ruotsalainen
Pääsali, lauantai 17:00
Kolme erillistä roolipeliä oudoissa maailmoissa: kuhunkin peliin mahtuu maksimissaan 6 pelaajaa ja jokaisen pelin kesto 90 minuuttia. Pelit ovat toisistaan riippumattomia.
Pelkoa ja inhoa Dorastorissa: Gloranthan kaaoksen kotimaa Dorastor on monien hirviöiden koti ja tässä pelissä pelataan hirviöitä hirviöiden keskellä. Sisältövaroituksena kaikkia kamalia aiheita, joita käsitellään kevyellä otteella sillä kauhu on kaaoksen hirviöille arkipäivää.
Miten teknologia muovaa pelimaailmoja?
Aaro Sahari ja Tanja Lehto
Sali 1, lauantai 17:00
Miten uudet teknologiat muuttavat maailmaa? Miten muutoksen aiheuttamia vaikutuksia voi tuoda peleihin mielenkiintoisella tavalla? Jokaisella on omanlaisensa ympäristön ja kulttuurin vaikutuksessa rakentunut suhde teknologiaan. Kun tiedostamme oman teknologiasuhteemme, voimme asettua sen ulkopuolelle tekemään uudenlaisia valintoja roolipelejä suunnitellessamme. Tiedostamaton suhde taas ohjaa meitä salakavalasti ja oivaltavat mahdollisuudet saattavat jäädä löytymättä.
Miten siis rakentaa uskottavaa teknologiaa roolipelimaailmaan? Miten huomioida teknologian seuraukset yhteiskuntiin ja yksilöiden uskomuksiin? Työpajassa tutustut teknologiaan ja teknologiseen muutokseen ilmiöinä, sekä saat keinoja tuoda tätä tietämystä maailmansuunnittelun avuksi. Työpajassa suunnittelemme pienryhmissä uusia teknologioita ja niiden seurauksia pelimaailmoille.
Roolipelit taidemuotona
Simo Järvelä & ica slögs
Sali 2, lauantai 17:00
Millainen taidemuoto on roolipelit? Miten se vertautuu muihin taidemuotoihin? Entä miten voimme välttää muista muodoista tunnettuja kulttuurisia ongelmia kuten elitismiä, taitovaatimuksia ja rajoittavaa oikeaoppisuutta?
Ohjelmassa lähestytään roolipelejä nimenomaisesti taidemuotona: esimerkiksi puhtaasti viihteeseen ja kaupallisuuteen liittyvät näkökulmat jätetään toiseen kertaan. Keskustelun pohjalle esitellään joitakin rinnastuksia, omia kokemuksia, ja kärjistettyjä väitteitä, mutta tavoitteena on ennen kaikkea löytää yhdessä keinot rakentaa tietoisemmin ihanaa yhteisöllistä taidemuotoamme.
Sankarten polku: Averoigne -Oudoissa maailmoissa peli
Wille Ruotsalainen
Pääsali, sunnuntai 10:00
Kolme erillistä roolipeliä oudoissa maailmoissa: kuhunkin peliin mahtuu maksimissaan 6 pelaajaa ja jokaisen pelin kesto 90 minuuttia. Pelit ovat toisistaan riippumattomia.
Sankarten polku: Averoigne: fantasiasamurait saapuvat taikaportin kautta lumottuun keskiaikaiseen Ranskaan. Korkealentoista fantasiaa, joka ei ota itseään vakavasti. Osa jaettua kampanjaa, jossa on ollut yli 200 pelaajaa.
Puheäänen muuntelu ja hahmoäänten luominen
Maija Nevala
Sali 1, sunnuntai 10:00
Usein pelinjohtajana joutuu (tai pääsee) näyttelemään monia erilaisia hahmoja, joiden pj toivoisi myös kuulostavan keskenään erilaisilta. Tässä työpajassa käydään läpi erilaisia tapoja muunnella puheääntä ja -tekniikkaa turvallisesti ja ääntä liikaa rasittamatta.
Työpajassa tutkitaan äänielimistön rakennetta ja sen osien vaikutusta äänen syntymiseen ja haetaan konkreettisia tapoja muokata äänen sointia. Tehdään erilaisia ääniharjoituksia, lopussa tilaa kysymyksille ja keskustelulle.
Vetäjänä toimii Maija Nevala, joka on kokenut roolipelaaja ja pelinjohtaja sekä muusikko ja laulunopettaja.
Voi olla hyödyllistä (joskaan ei pakollista), jos olet käynyt tätä ennen myös Äänenkäytön ja puhetekniikan perusteet -työpajassa.
Lautapelimäiset komponentit roolipeleissä
Jukka Sorsa
Sali 2, sunnuntai 10:00
Roolipeleissä on hyödynnetty niiden historian varrella muun muassa paperilomakkeita, pelikortteja, noppia. Tässä työpajassa pohditaan pelisuunnittelun kannalta kuinka hyödyntää lauta- ja keräilykorttipelimäisempiä komponentteja roolipelissä. Työpajan aikana katsomme esimerkkejä eri pelien totetustavoista ja pohdimme lyhyiden tehtävien aikoina kuinka hyödyntää näitä roolipeleissä.
Roolipelikustantamisen kysymyksiä ja vastauksia
Minttu Hurme
Sali 2, sunnuntai 11:00
Haaveiletko oman roolipelimateriaalisi julkaisemisesta vai oletko jo kokenut pienkustantaja? Roolipelipienkustantamisen kysymyksiä ja vastauksia -työpajassa on tarjolla alustus, jossa on asiaa mm. ISBN-tunnuksista, vapaakappaleista ja keskeisistä suomalaisista kirjavälittäjistä. Lopputyöpajassa työstetään yhdessä kooste roolipelikustantamisen keskeisistä kysymyksistä ja vastauksista – tule siis mukaan kysymään polttavimmat kysymyksesi ja/tai jakamaan kokemuksesi roolipelijulkaisemisen saralta.
Työpajaa alustaa ja fasilitoi GlassAngel Game & Storiesin kustannussihteeri Minttu Hurme, välillä myös Kansalliskirjaston työntekijän hattu päässään.
Outojen elementtien vaikutus pelimaailmoihin
Pekka Hänninen
Sali 1, sunnuntai 12:00
Mitä tapahtuu, jos Cthulhun palvonnasta tulee valtavirran uskonto? Kuinka supervoimien ilmaantuminen vaikuttaa suurvaltojen ja megayhtiöiden valtasuhteisiin? Miten D&D-tyylinen magia muuttaisi yhteiskunnan rakenteita?
Työpajassa pohditaan, mitkä ovat pelimaailman kriittiset määriteltävät perusasiat, miten ne muuttuvat, kun mukaan lisätään outo elementti, ja kuinka nämä muutokset kommunikoidaan pelaajille selkeästi.
Tavoitteena on luoda toimintakehys, jonka avulla erilaisten outojen ideoiden kehittäminen ja arviointi helpottuu. Työpaja sopii niin pelisuunnittelijoille, pelinjohtajille kuin tarinankertojille, jotka haluavat syventää pelimaailmojensa monimuotoisuutta ja kokeilla uudenlaisia ideoita.
Mitä haluamme roolipeleiltä?
Sami Kyllönen
Sali 2, sunnuntai 13:00
Tuntuu, että jokaisella on omanlainen motiivinsa roolipelaamiseen, siis sen lisäksi että pidetään kavereiden kanssa hauskaa. Tässä työpajassa pohditaan noita motiiveja ja koitetaan hahmotella teoriaa tai ainakin löytää sanoja omien pelimieltymysten ja vastaavasti itselle sopimattomien pelityylien kuvailuun. Olisiko threefold modelissa jotain säilytettävää tai antaisiko väkivallattoman vuorovaikutuksen oppien mukainen omien tarpeiden pohtiminen syvällisempää ymmärrystä?
Jos pystymme puhumaan tarkemmin tarpeistamme ja rajoistamme, on helpompaa suunnitella tai valita pelit sen mukaisesti.